Fra søndag 8. december er det slut med støj og udledninger fra busserne på linje 2A og 18 i København og Frederiksberg. 48 nye, miljøvenlige elbusser ruller nu ud på de to travle buslinjer, der tilsammen årligt forventes at transportere knap 11 mio. passagerer mellem hhv. Tingbjerg og Refshaleøen og mellem Lergravsparken/Ørestad st. og Emdrup Torv.

PR-Foto Movia

Når linje 2A og 18 går i grønt, mindskes CO2-udledningen med 4.300 tons årligt, hvilket svarer til 22 pct. af den samlede udledning fra Frederiksberg og Københavns buslinjer. De to nye grønne el-linjer er første skridt på vejen mod en fremtid, hvor alle busser i København og Frederiksberg hverken støjer, forurener eller udleder CO2.

I Københavns Kommune har politikerne besluttet, at alle byens dieselbusser skal udskiftes med grønne elbusser senest i 2025.

“Alle københavnere skal kunne trække vejret frit uden at bekymre sig om deres helbred. Derfor investerer vi massivt i grøn, kollektiv transport, så København også på transportområdet går forrest i den grønne omstilling. Nu vil mere end hver ottende bus, som københavnerne møder i byens gader, hverken larme, svine eller udlede CO2. Det er et afgørende skridt mod et grønnere København med ren luft”, siger Københavns Kommunes overborgmester Frank Jensen (S).

Frederiksberg Kommunes borgmester Simon Aggesen (C) lægger også stor vægt på de nye busser, som er et led i byens målrettede satsning på at beskytte klimaet: “En enig kommunalbestyrelse har for nylig vedtaget et budget med en historisk ambitiøs satsning på klima og bæredygtighed og med samlede investeringer på en halv milliard kroner. Et af vores vigtige delmål er at blive elbilby-nummer et i landet, og her tæller busserne og kommunens egne køretøjer naturligvis med. Jeg er glad for dette samarbejde med København og ser frem til langt flere elbusser i hovedstaden i de kommende år”, siger han.

På Frederiksberg er målet at alle diselbusser er udskiftet til busser der kører på grønne drivmidler senest i 2030. For Movia er de nye elbusser også et vigtigt skridt i at realisere Danmarks største mobilitetsselskabs klimastrategi, hvor målsætningen er fossilfri bustrafik allerede i 2030.

“I Movia arbejder vi for at levere grøn omstilling til gavn for byer og borgere. Sammen med andre kommuner når vi med de 48 nye elbusser på linje 2A og 18 op på at sætte i alt 76 elbusser i drift i Movias område i 2019. Det er lykkedes i et godt samarbejde med vores ejere og operatører, og det er vi glade for”, siger Dorthe Nøhr Pedersen, som er administrerende direktør i Movia.

Kom med til grøn fejring i København og Frederiksberg.
Den miljøhistoriske dag med byens første elbusser i drift markeres med åbningsevent søndag den 8. december på både Rådhuspladsen og Aksel Møllers Have, som begge er stoppesteder langs linje 2As rute. Arrangementet på Rådhuspladsen begynder kl. 13 med kaffe, varm kakao og et særligt elbuskørekort til børnene – og med deltagelse blandt andre af transportminister Benny Engelbrecht (S). Ved Aksel Møllers Have på Frederiksberg begynder arrangementet kl. 13:30 med æbleskiver, gløgg og slikkepinde til børnene. Der er udstillede elbusser begge steder, hvor man kan komme ind og se bussen, sidde i førersædet og tage en chauffør-selfie.

Fakta.
Elbusser er 3-4 gange mere energieffektive end almindelige busser: En ny dieselbus anvender 3-4 gange mere energi til fremdrift end en elbus.
Elbusser støjer væsentligt mindre end dieselbusser – især når de sætter i gang. Det betyder også, at der er mindre støj inde i busserne.
Elbusserne kører 100 pct. på elektricitet.
Linje 2A og 18 er de første buslinjer i København og Frederiksberg, som alene betjenes med store elbusser.

Movia modtager støtte fra EU’s ELENA facilitet under Horizon 2020 programmet til at forberede omstilling af busser og havnebusser til eldrift.

Linje 2A.
På linje 2A anvendes 18 m endestationsopladte elbusser, der er produceret af den hollandske busproducent VDL og er udstyret med et 288 kWh kørebatteri af typen NMC (nikkel-mangan-kobolt). Batteriet vejer 3 tons.
Busserne på linje 2A oplades primært ved endestationerne i Tingbjerg og på Refshaleøen med en pantografbaseret ladestation. Der er etableret 4 ladestationer, hvor busserne kan lades med op til 450 kW. Opladningen i byrummet er planlagt til i gennemsnit til at vare 6½ minutter. Busserne oplades også om natten på busoperatørens garageanlæg, hvor en opladning varer ca. 6 timer.
Busserne på linje 2A kører 1,6 mio. km om året, og der forventes at være 6 mio. passagerer årligt.
Kabineopvarmningen på linje 2A sker alene med el.
Arriva Danmark har vundet opgaven med at køre busserne på linje 2A.

Linje 18.
På linje 18 anvendes 12 m depotopladte elbusser, der er produceret af den kinesiske elbusproducent BYD. Busserne er udstyret med 348 kWh kørebatteri af typen LFP (litiumjernfosfat). Batteriet vejer 3 tons.
Al opladning finder sted på busoperatørens garageanlæg, hvor det tager ca. 3,5 timer at lade batteriet helt op.

Busserne på linje 18 kører 1,7 mio. km om året, og der forventes at være 4,8 mio. passagerer årligt.

Ved lave udetemperaturer anvender busserne på linje 18 HVO-biodiesel til kabineopvarmning. Dette skyldes, at opvarmning alene med el ved lave udetemperaturer kræver meget strøm.