Gallery Poulsen er stolte over at kunne præsentere Solid Wind, en ny soloudstilling af den kinesiske kunstner Jingyi Wang (f. 1989). Udstillingen består af tolv nye oliemalerier og åbner fredag den 9. juni med en fernisering fra kl. 17.00 til 19.00 i Gallery Poulsen, Staldgade 32, København V. Udstillingen løber til og med lørdag den 8. juli.

Jingyi Wang debuterede i Gallery Poulsen i marts 2022 i trepersoners udstillingen Contemporary Perspectives hvor hun udstillede side om side med sine landsfæller Jiannan Wu og Zhou Chen. Siden da har Wang været en væsentlig del af galleriets profil igennem sin deltagelse i adskillige gruppeudstillinger og messepræsentationer i både Danmark og USA.

Nu står Wang klar med sin første solopræsentation i Gallery Poulsen, en udstilling der igennem tolv oliemalerier bygger videre på hendes eksisterende visuelle rammeværk hvor kaktusser menneskeliggøres på legende og farverig vis i en undersøgelse af vores personlige relationer og omskiftelige forhold til den naturlige verden.

“The wind is flowing, just like us drifting abroad. The solid wind describes the stable friendship between my friends and me, helping and supporting each other, growing together.”
– Jingyi Wang, 2023

Hvor omdrejningspunktet i Jingyi Wangs tidligere værker var en ensomlig fremstilling menneskets ændrede forhold til naturen, qua nye levevilkår og idealer i kølvandet på den hedengangne pandemi, benyttes hendes genkendelige kaktusportrætter i den aktuelle soloudstilling til at formidle intime interpersonelle relationer, hvor ensomheden bevidst er fraværende. Her bruges kaktussen i stedet til at undersøge vores hverdagsliv og til at formidle styrke, selvstændighed, varme og omsorg. Kvaliteter der kendetegner Wangs venskabelige og familiære tilknytninger. Udstillingen tager herved et nyt fokus der beror sig på en legemliggørelse af Wangs indre, og ofte underbevidste, refleksioner.

Igennem adopteringen af dette nye fokus, fungerer malerierne som en fysisk manifestation af Wangs relationer til, og opfattelse af, sine venner og familiemedlemmer og portrætterer på den måde følelsesmæssige aspekter af et forhold som ikke ville kunne komme til sin ret, havde hun valgt at male værkerne som fotorealistiske afbildninger af sine bekendte. Resultatet af denne fremgangsmåde, er en surrealistisk portrættering af personlige forhold hvor den fysiske virkelighed afvises til fordel for en håndgribeliggørelse af Jingyi Wangs eget, og hendes bekendtes, følelsesliv.

Den manifestation af følelseslivet der her bliver tale om, er ikke mere virkelighedsfjerne end fotorealistiske portrætter, der sættes blot fokus på dele af virkeligheden der ikke er direkte opfattelige i vores håndgribelige tilstedeværelse, fremfor hvordan verden fysisk tager sig ud. Denne surrealistiske underbevidsthedsformidling opbløder grænsen mellem fiktion og  virkelighed og tvinger os til at genoverveje, hvad vi hidtil har opfattet som værende realistisk afbildning af virkeligheden i malerkunst.

Jingyi Wang modtog sin BFA fra China Central Academy of Fine Arts i 2013 og sin MFA fra New York Academy of Art i 2016. Siden da er hendes værker blevet udgivet i talrige publikationer, heriblandt China Daily, The China Press, Sing Tao Daily Newspaper, World Journal, Journal of Contemporary Chinese Art, Aesthetica Magazine, Create!Magazine, ArtMaze
Mag, Planet China, Friend of the Artist og 100 Artists of the Future.

Over de seneste år er hendes værker blevet indlemmet i toneangivende kunstsamlinger i Europa, USA og Asien.

På samme dag og tidspunkt åbner de også den første soloudstilling i Gallery Poulsen af den Seattle-baserede kunstner Rebecca Orcutt (f. 1992), der ligesom Jingyi Wang er dimittend fra New York Academy of Art. Derudover, vil der på dagen også være en særpræsentation af tre nye værker af finske Emilia Nurmivaara (f. 1992) i anledning af hendes første museumssalg.

Pressefoto Jingyi Wang