Banebykonsortiet, som består af Nrep, Novo Holdings og Industriens Pension, har besluttet ikke at benytte deres option på et joint venture med DSB Ejendomsudvikling om en del af Københavns kommende bydel, Jernbanebyen. Beslutningen tages på grund af ændrede markedsvilkår.

Foto ABW

Gruppen af samarbejdspartnere, der står bag Københavns kommende bydel, Jernbanebyen, deles dermed i to, hvilket betyder, at en del af bydelens udvikling skal ske med en ændret partnerkreds.

Banebykonsortiet, bydelens ene gruppe af udviklere, der tæller Nrep, Novo Holdings og Industriens Pension, har valgt ikke at benytte en option om at indgå i et joint venture med DSB Ejendomsudvikling om fælles ejerskab af en del af Jernbanebyen, når lokalplanen forventeligt er vedtaget af Københavns Borgerrepræsentation i 2. kvartal af 2025.

Den betingede joint venture-aftale er tilbage fra starten af 2023 og blev i sin tid indgået mellem Banebykonsortiet og DSB Ejendomsudvikling.

Fortsat engagement i byudviklingen
Parterne bag Banebykonsortiet forklarer, at ændrede markedsvilkår ligger til grund for beslutningen.

“Markedet har de seneste år ændret sig markant med stigende renter, faldende grundværdier, højere afkastkrav for investorer og behov for at stille med mere kapital i forbindelse med byudvikling. De stigende renter har bl.a. medført, at der er mindre adgang til lånefinansiering. Det betyder, at der skal væsentlig mere kapital til at udvikle hele Jernbanebyen. Med den øgede volatilitet i markedet har Banebykonsortiet ikke fundet det rigtigt at binde så stor en mængde kapital i så langsigtet et projekt,” siger Thomas Riise-Jakobsen, Head of Denmark, Nrep, på vegne af Banebykonsortiet og fortsætter:

”Derfor reducerer vi vores engagement i Jernbanebyen og har besluttet ikke at gøre brug af en option om at være del af det fælles selskab, der skal udvikle DSB Ejendomsudviklings del af Jernbanebyen. Det er aldrig nemt at træffe en beslutning som denne, for vi mener stadig, at visionen og potentialet for Jernbanebyen er fantastisk. Vi glæder os dog over fortsat at være med i tilblivelsen af den del af Jernbanebyen, der bliver til i samarbejde med Freja Ejendomme.”

Banebykonsortiet fortsætter således som udvikler og samarbejdspartner på den del af Jernbanebyen, som i dag ejes af Freja Ejendomme.

Ny samarbejdspartner skal findes
Beslutningen betyder, at DSB Ejendomsudvikling stopper den fortsatte udvikling af selskabets område af Jernbanebyen, indtil der kan findes en ny samarbejdspartner med økonomien og ekspertisen til at udvikle området.

“Vi er naturligvis ærgerlige over, at Banebykonsortiet trækker sig fra det fælles projekt. Vores opbakning til visionen for Jernbanebyen er fortsat den samme, og det gælder også ambitionerne for området på længere sigt,” siger Søren Beck Heede, som er administrerende direktør i DSB Ejendomsudvikling.

“Vi påbegynder nu arbejdet med at finde nye potentielle partnere. Jernbanebyen er et unikt projekt, og selvom der forestår et omfattende arbejde, er vi parate til at bruge den nødvendige tid på at finde en samarbejdspartner, der deler vores vision om at skabe en tiltrækkende og grøn bydel,” siger Søren Beck Heede fra DSB Ejendomsudvikling.

Parterne bag Jernbanebyen understreger, at de vil fortsætte den konstruktive dialog og arbejde videre for at indfri visionerne for Jernbanebyen, herunder arbejdet med at færdiggøre og vedtage lokalplanen for Jernbanebyen i Københavns Borgerrepræsentation.

”Mange i København har store forventninger til fremtidens Jernbanebyen. Lige nu er der en proces i gang, der handler om den endelige lokalplan for bydelen, og den proces støtter vi alle op om, så arbejdet med at færdiggøre og vedtage lokalplanen kan fortsætte som hidtil,” slutter Søren Beck Heede og Thomas Riise-Jakobsen.

Den endelige lokalplan forventes vedtaget i 2. kvartal af 2025.

Om Jernbanebyen
Jernbanebyen er placeret mellem Vasbygade, Enghavevej og Ingerslevsgade i København og udgør et samlet areal på ca. 555.000 kvm, hvoraf 175.000 kvm er udlagt til jernbanebrug og til Metroens Klargøringscenter. Den del af arealet, der er tiltænkt byudvikling, ejes delvist af DSB, delvist af Freja Ejendomme. Den resterende del af byudviklingsområdet udgøres af Den Gule By og af mindre arealer ejet af Københavns Kommune, Hofor og Metroselskabet.

Kilde Jernbanebyen.