Københavns Kommune har sammen med Aalborgs Universitet skræddersyet en pædagogisk lederuddannelse. Og nu kan resultaterne ses.

Foto ABW

Med store smil modtog 120 ledere fra Københavns vuggestuer og børnehaver deres diplomer, efter de netop har afsluttet en 2 ½ års lang lederuddannelse som det første hold i kommunen. Og der var god grund til at smile og være stolte, for uddannelsen, med undertitlen ‘ledelse med mærkbar effekt for børnene’, har i høj grad skabt forbedringer i – ikke kun for lederne selv, men også for byens børn.

Sammen med Aalborg Universitet har Københavns Kommune udviklet en skræddersyet uddannelse for lederne i byens børnehaver og vuggestuer. Uddannelsen startede i 2021 med deltagelse fra 19 klyngeledere og 101 pædagogiske Målet er, at forbedre det pædagogiske læringsmiljø for at sikre, at alle børn får en solid start med lige muligheder for at trives, lære og udvikle sig.

Om lederuddannelsen
På uddannelsesforløbet ‘Ledelse med mærkbar effekt for børnene’ foregår undervisningen helt tæt på ledernes hverdag i dagtilbuddene. De pædagogiske ledere får værktøjer til gennem observationer af børn og medarbejdere at kunne undersøge kvaliteten af deres eget dagtilbud. Den indsamlede data skal de bruge til at skabe en forståelse for, hvad der skal til for at forbedre dagtilbuddene og skabe de bedste rammer for børnenes læring, trivsel og udvikling i hverdagen.

Under den 2½ års lange lederuddannelse udførte hver pædagogisk leder to omgange af observationer i deres daginstitution i samarbejde med en forsker, konsulent eller klyngeleder.

En betydelig forbedring af kvaliteten
I observationerne bliver det pædagogiske læringsmiljø vurderet på en skala fra ‘ringe’ til ‘fremragende’. Ved de første observationer i 2022 fik 48 procent af daginstitutionerne vurderingen ’tilstrækkelig’, men i 2023 er dette tal reduceret til 25 procent. Det betyder, at 75 procent af daginstitutionerne i dag har opnået vurderingen ‘god’ eller ‘fremragende’.

Lyngholmen i Sydhavnen er en af de institutioner, der har oplevet en markant forbedring af kvaliteten i deres pædagogiske læringsmiljø. Og arbejdet med observationer har været et godt værktøj for Lyngholmens pædagogiske leder Tine Høffner Krogh.

– Observationerne har givet os et godt udgangspunkt for, hvor vi kunne sætte ind henne for at skabe bedre trivsel hos børnene. De viste blandt andet, at vi ikke var gode nok til at skabe relationer til børnene. Efterfølgende har vores medarbejdere også været ude at observere hinandens praksis, og det giver dem et helt andet perspektiv, når de bliver inddraget og får tid til at stoppe op og se det pædagogiske arbejde udefra. Det har vi tænkt os at blive ved med, siger Tine Høffner Krogh.

Desuden er mere fordybende leg, færre konflikter og større ro nogle af de positive effekter, som 2.000 medarbejdere og 9.000 af byens børn har oplevet efter lederne i deres dagtilbud har været på lederuddannelse.

Charlotte Ringsmose, professor på Institut for Læring og Filosofi ved Aalborg Universitet, er en af underviserne på lederuddannelsen. Hun er ikke i tvivl om lederuddannelsens essentielle rolle for at sikre kvaliteten i Københavns dagtilbud både nu og i fremtiden.

– Hvis man vil have mærkbare forandringer, må man gå systematisk til værks og arbejde helt inde i den pædagogiske praksis, som vi gør på lederuddannelsen her. Vi ved, det kan skabe varige forandringer, når alle får den samme viden på samme tidspunkt, fortæller Charlotte Ringsmose.

Et attraktivt og stabilt arbejdsmiljø skal tiltrække flere hænder
Lederuddannelsen har også et stort fokus på udvikling af medarbejderne. Det skal bidrage til at skabe mere stabile, faglige miljøer blandt det pædagogiske personale og dermed bedre mulighed for at rekruttere nye medarbejdere og for at fastholde dem, der allerede er ansat.

– Vi har, baseret på data, set en direkte forbindelse mellem kvaliteten af det enkelte dagtilbud og medarbejdernes trivsel på arbejdspladsen. En øget kvalitet skaber også en faglig stolthed hos medarbejderne, og dette kan gøre os til en mere attraktiv arbejdsplads, hvilket igen kan lette rekrutteringen af nye pædagoger, forklarer Charlotte Ringsmose.

En pointe som børne -og ungdomsborgmester, Jakob Næsager (K), også bakker op om.

– Jeg har en ambition om, at vi i København skal være Danmarksmestre i børneliv. Dagtilbudslederuddannelsen løser ikke problemet med pædagogmangel alene, men hvis man oplever at blive ansat et dynamisk sted, hvor man står på tæer for børnene, så tænker jeg også, at det er med til at gøre daginstitutionerne attraktive både for børn og medarbejdere, siger borgmesteren.

Der er netop givet penge til, at uddannelsen kan udbredes til resten af byens kommunale vuggestuer og børnehaver, så endnu flere børn, medarbejdere og ledere kan få gavn af den viden og de redskaber, som uddannelsen har bidraget med.

Fakta om lederuddannelsen ‘Ledelse med mærkbar effekt for børnene’

  • Uddannelsen er bygget op om fire temaer:
    • Ledelseskvalitet
    • Børns trivsel og udvikling
    • Kvaliteten af samarbejdskulturen
    • Kvaliteten af det pædagogiske læringsmiljø.

     

  • Deltagerne på det første hold af dagtilbudslederuddannelsen kommer fra alle de kommunale dagtilbud i de to administrative områder Indre By/Østerbro og Valby/Vesterbro/Kgs. Enghave. Der deltager også ledelsesteams fra to selvejende institutioner.

     

  • Uddannelsen består af ledelsesseminarer, fælles fagdage, forbedringsindsatser i praksis med fokus på ledelse af medarbejdernes læring, læringssamtaler med forskere samt et forløb om åbne samtaler. Derudover er der udviklingsaktiviteter for direktion, chefer, klyngeledere og pædagogiske konsulenter.

     

  • I Københavns Kommunes budget 2024 er der afsat 2,0 mio. kr. årligt i 2024-2027 til videreførelse af dagtilbudsuddannelsen.

Læs her.