Det er langt om længe blevet muligt at genoptage vores, sædvanligvis, årlige tradition: Gallery Poulsens New York Academy Show, hvor de udstiller en nøje udvalgt og koncentreret gruppe dimittender fra det velrenommerede kunstakademi New York Academy of Art (NYAA). Med udstillingen introducerer de tre unge, knivskarpe og lovende talenter, der med deres respektive kunstneriske udtryk formidler den menneskelige og amerikanske tilstand anno 2021 samt de nyeste tendenser fra New Yorks pulserende kunstscene.

I samarbejde med NYAA har de inviteret Anne Herrero, Austin Harvey og Jed Webster Smith der med deres differentierende personlige, intime og samfundskritiske visuelle virkelighedsfremstillinger udfolder sig og spiller op imod hinanden i vores gallerilokaler på Staldgade.

Udstillingens inderlighed bliver særlig tydelig i Anne Herreros værker, der fortæller en historie om autonomi, sindslidelser, overtro og menneskets forhold til det samfund vi eksisterer i. Igennem en kompleks udvikling af de portrætterede karakterer, der ofte befinder sig i ekstraordinære situation, flygtet fra et sanatorium, faret vild i bjergene osv., formår Herrero at indlejre en medlidenhed i hendes værker der tilføjer en dybde der gør dem tiltalende. En stor del af Herreros malerier i årets New York Academy Show er inspireret af en Metallica koncert hun var til på en usædvanlig kold og regnfuld julidag i Berlin. Koncertens sansbare elementer resulterede i samspil med musikken i en voldsom, bevægende og teatralsk oplevelse. Udstillingens værker fungerer dermed som en hyldest til koncertoplevelsen og udforsker dynamikken mellem showets opfattelige intensitet og musikkens tryghedsvækkende genkendelighed.

I Jed Webster Smiths fortællinger bruges de ofte forvrængede myter og fortællinger om den vilde vestens arketyper til at udfordre, kommentere og formidle hans eget perspektiv på de tendenser og konflikter der udfolder sig i nutidens USA. Værkernes iboende samfundskritik ligger som et subtilt lag under maleriernes figurative udtryk, hvilket tvinger beskueren til at anerkende den fremstillede myte før kritikken gør sig selv tydelig. Jed Webster Smith er selv vokset op i Colorado, omringet af myten omkring den amerikanske western og dennes rå karakterer. Western genren tilbyder på den måde, for Webster Smith, et genkendeligt billede der har en uundgåelig sammenhæng med den amerikanske identitetsopfattelse, og som han kan benytte sig af i sine kunstneriske kommentarer på aktuelle begivenheder.

Udstillingens portrætter fra Austin Harvey rummer en enorm oprigtighed og sentimentalitet, der derfor kommer til at fremvise den portrætteredes indre essens fra Harveys personlige perspektiv. Denne gennemgående personlighed betyder også, at personerne i malerierne kommer til at udfolde og udvikle sig foran øjnene på os. Det er i Harveys maleri et gennemgående fokus, at han udforsker forholdet mellem gængse kønsforestillinger og queer oplevelser. Dette er også tilfældet i udstillingens malerier, hvor de portrætterede individer indgår i en dialog om genkendelighed og oplevelser i forhold til opfattelse af identitet. Der opstår dermed et samspil mellem værk og beskuer hvor begge efterlader sig selv åbne overfor at forstå og blive forstået.

Byd hjerteligt velkommen til Gallery Poulsens nyeste skud på stammen

Pressefoto