Ny offensiv fra Fødevarestyrelsen skal minde forbrugerne om, at de kan være med til at løfte dyrevelfærden for grise, køer, kalve og kyllinger ved at købe ind med hjertet. Det skriver Fødevarestyrelsen i en pressemeddelelse.
Mere plads til at baske med vingerne og mere halm at køre trynen eller mulen rundt i. Hvis flere forbrugere rækker ud efter pålæg, kød- og mejeriprodukter med Det Statskontrollerede Dyrevelfærdsmærke, får dyrene i de danske besætninger et markant løft af deres velfærd.
Selvom 69 procent af forbrugerne, ifølge en undersøgelse fra YouGov sidste år, kender Dyrevelfærdsmærket, så ved forbrugerne ikke nok om, hvor meget ekstra dyrevelfærd de rent faktisk får, hvis de køber kød med et, to eller tre hjerter. Derfor indleder Fødevarestyrelsen nu en kampagne, der skal sætte fokus på netop de særlige fordele, der er for dyrene og deres velfærd, hvis flere køber ind med hjertet.
‘Vi vil gerne give forbrugerne mulighed for at træffe et oplyst valg. Og så regner vi med, at når flere får øjnene op for de gevinster, der er for dyrevelfærden, ved at vælge fødevarer med Det Statskontrollerede Dyrevelfærdsmærke, så vil flere købe ind på initiativet. Og dermed bakke op om de mere end 1.500 landmænd, der står klar til at levere til kunder, der lægger vægt på ekstra dyrevelfærd’, siger kontorchef i Fødevarestyrelsen, Christian Strøyer.
Fødevarestyrelsens kampagne for Det Statskontrollerede Dyrevelfærdsmærke bliver synlig på sociale medier og på stationer og busskure. Kampagnen løber fra 5. til 23. maj. Du kan læse mere om Det Statskontrollerede Dyrevelfærdsmærke og kampagnen på: Bedre-dyrevelfærd.dk.