Det er marts, foråret er over os, og temperaturen stiger så småt. Derfor skal du allerede nu begynde at finde sommerdækkene frem og holde godt øje med vejret. For i takt med, at temperaturen stiger, ændrer køreforholdene sig på de danske veje. Vinterdækkenes vejgreb svækkes og det har indflydelse på trafiksikkerheden, hvis du ikke skifter til sommerdæk, advarer Falck.
De første forårsdage ligger allerede bag os, og selvom vejret igen leder tankerne hen på efterår med regn og nattetemperaturer omkring frysepunktet, så går vi mod varmere tider. Derfor bør man allerede nu tænke over at finde sommerdækkene frem og holde godt øje med vejrudsigten.
“Det danske vejr er jo ofte uforudsigeligt, men en god tommelfingerregel er, at man bør skifte til sommerhjul, når dagtemperaturerne ligger på cirka 5-7 grader. Det sker ofte omkring skiftet mellem vinter- og sommertid – og det er altså i slutningen af marts,” fortæller Gunnar Thykjær, der er driftsdirektør i Falck.
Uopdagede skader og lange bremselængder
Hos Falck oplever man, at danskerne generelt er blevet bedre til at huske skiftet til sommerdæk. Alligevel er der stadig mange, der ikke får det gjort før langt inde i sæsonen, og det er problematisk, fortæller Gunnar Thykjær. Det betyder nemlig, at de løber en unødig risiko, hver gang de starter bilen op og triller ud ad indkørslen.
“Sommerdæk er typisk lavet af lidt hårdere gummi end vinterdæk. Det giver et bedre vejgreb ved de varmere temperaturer, som er en væsentlig faktor for bilisternes sikkerhed. Et godt vejgreb sikrer nemlig en kortere bremselængde, og det kan være afgørende, hvis uheldet skulle være ude. Ved akutte opbremsninger gør det en stor forskel, om bilen for eksempel er fem eller ni meter om at stoppe,” forklarer Gunnar Thykjær.
Skiftet mellem dæktyper kan samtidig være med til at forebygge farer, der gemmer sig under bilens ydre skærmkanter, fordi man får kigget på sine dæk, fortæller Gunnar Thykjær:
“Det er de færreste, der tjekker tilstanden af sine dæk, inden de sætter sig ind i bilen og ruller afsted. Men uopdagede skader kan være farlige, og derfor er hjulskiftet et oplagt tidspunkt at tjekke hjul og dæk efter i sømmene. Er dækmønstret som det skal være? Er der skader på hjulet? Det kan have alvorlige konsekvenser, hvis man ikke opdager det”.
Sådan skifter du selv hjul på bilen:
Hvis du har en donkraft og en hjulnøgle i bilen, er det ikke så svært selv at skifte til sommerdæk. Værktøjet findes allerede i de fleste biler. Har du mod på selv at lave hjulskift, kan du følge denne guide:
Træk håndbremsen og sæt bilen i gear
Placér donkraften på de særlige løftepunkter, der er markeret på bilen, hhv. foran baghjul og bagved forhjul. Det er vigtigt, at donkraften placeres korrekt.
Placér donkraftens anlægsflader, så de er lige overfor hinanden
Hæv bilen lidt ved brug af donkraften
Løsn hjulboltene på hjulet lidt
Hæv bilen op med donkraften, så hjulet er 2-3 cm. over jorden
Skru hjulboltene helt af og fjerne hjulet
Sæt sommerhjulet på
Spænd hjulboltene hårdt – med op til 10-13 kilos kraft
Sænk bilen ved hjælp af donkraften
Når du skifter til sommerdæk, skal du gøre dine vinterdæk rene og lægge dem til side. Husk at det hjulsæt, du ikke skal bruge mere, skal ligge ned for at undgå at belaste et punkt på dækket.
Læse mere om sommerdæk og hjulskift på Falcks hjemmeside her: