Københavnske borgmestre vil sætte mere fokus på trafiksikkerheden for de større børn, der selv færdes i trafikken om eftermiddagen og aftenen, for eksempel til og fra fritidstilbud. For det er her, at de fleste uheld med børn i trafikken sker.
I dag er det første skoledag for langt de fleste københavnske skolebørn. Og som vanligt laves der kampagner med plakater og skilte, der opfordrer andre trafikanter til at være ekstra opmærksomme på poderne.
Men i år sætter Københavns Kommune også spot på de lidt større børn, som selv fragter sig for eksempel til og fra fritidsaktiviteter efter skole. For nye tal viser, at det – modsat hvad mange måske tror – er her, de fleste uheld med børn og unge sker.
Ifølge teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL) er det derfor oplagt, at man fremover gør mere for at øge trygheden og sikkerheden ved fritidstilbuddene:
”Nu har vi i mange år fokuseret på skolevejene, og nu er det tid til at udvide fokus til også at omhandle de større børn og færdsel i fritiden. Vi kan nemlig se, at det særligt er de større børn, som går eller cykler selv, der er involveret i ulykker. Derfor skal vi se på, hvad der kan gøres for at gøre deres vej blandt andet til og fra fritidsaktiviteter mere sikker,” siger hun.
Hun bakkes op af børne- og ungdomsborgmester Jakob Næsager (K), der mener, at blandt andet mere færdselsundervisning skal hjælpe børnene til at blive mere sikre i trafikken:
”Min topprioritet er, at vi kan sende vores børn sikkert ud i trafikken, og at vi som forældre samtidig har ro i maven, når vi gør det. Vi skal gøre, hvad vi kan for at forhindre ulykker, og derfor er børnenes sikkerhed noget, vi skal prioritere meget højt. Det vigtigt, at børn og unge lærer at færdes i trafikken i Danmarks bedste børneby,” siger han.
Også kultur- og fritidsborgmester Mia Nyegaard (R) bakker op om initiativet:
“Fritidslivet er vigtigt for børn og unges trivsel, og derfor skal vi sørge for, at de kan komme sikkert til og fra fritidsaktiviteter fx ved at indrette byen, så der tages hensyn til bløde trafikanter – særligt de steder, hvor børn og unge færdes. Vi skal gøre, hvad vi kan for at forhindre ulykker.”
Fakta
Københavns Kommune har i forbindelse med skolestart opsat 580 kampagneplakater med ordene “Børn på vej” ved skoler og større idrætsanlæg for at minde bilister og cyklister om at tage hensyn til skolebørn på vej til skole og fritidsaktiviteter.
Teknik- og Miljøforvaltningen har i samarbejde med Kultur- og Fritidsforvaltningen og Børne- og Ungdomsforvaltningen færdiggjort et konceptkatalog for børn og unge i trafikken her i 2024 med de tiltag, der anvendes i Københavns Kommune. Der er desuden udarbejdet fælles retningslinjer på tværs af forvaltninger for etablering af trygge og sikre veje for børn og unge.
Helt konkret har Teknik- og Miljøforvaltningen igangsat en analyse af trafikforhold til Boldklubben Hekla på Artillerivej, og på Hvidkildevej bliver forholdene forbedret for cyklister til Rødkilde Skole og Grøndals Multicenter.
Der er fokus på de trafikale forhold i forbindelse med lokalplaner for fremtidige fritidsfaciliteter, for eksempel i forbindelse med etablering af nye idrætsfaciliteter i Ørestad Syd.
Til budget 2025 spiller Teknik- og Miljøforvaltningen desuden ind med budgetforslag, på baggrund af et medlemsforslag fra Konservative, der skal styrke færdselsundervisning i grundskolen. På den måde kan man sikre, at alle københavnske skolebørn får den obligatoriske færdselsundervisning og lærer at blive kompetente til at færdes sikkert i trafikken til fods og på cykel.
Kommunen er i gang med at gennemføre hastighedsnedsættelser med 10 km/t på vejene i hele byen, som også vil have en positiv effekt på trafiksikkerheden.