Københavns Politi modtager i øjeblikket en lang række anmeldelser fra borgere over hele landet, der er blevet snydt i forbindelse med salg af varer på dba.dk. Svindlere udgiver sig for at ville købe en vare, og de kontakter sælgerne direkte via WhatsApp i stedet for at anvende kommunikationsplatformen på dba.dk.
Hen over sommeren har Københavns Politi via Nationalt Center for It-Kriminalitet modtaget en lang række anmeldelser fra borgere, der er blevet svindlet via samme fremgangsmåde. Borgerne har en eller flere varer til salg på dba.dk, som svindlerne foregiver at ville købe.
Svindlerne spørger først ind til, om varen fortsat er til salg, og om den er i god stand. Derefter spørger de, om de må komme og se varen, men når sælgeren oplyser adressen, svarer svindlerne, at de bor langt væk.
Svindlerne foreslår, at de arrangerer og betaler for PostNord-kurérlevering. Derefter sender de et link til sælger via appen WhatsApp og forklarer, at en kurér fra PostNord vil afhente varen, og at sælger bedes indtaste sit kortnummer og validere med CPR-nummer og NemID for at få sin betaling for varen. I virkeligheden anvender svindlerne nu oplysninger til at overføre penge fra borgerens konto.
”Vi ser fortsat et større antal sager med denne fremgangsmetode, og derfor advarer vi kraftigt folk mod denne svindeltype. Vi opfordrer altid til, at man kommunikerer via handelsplatformen – i dette tilfælde dba.dk – og at man er særlig kritisk hvis den, man handler med, ønsker at flytte kommunikationen til et andet sted – i dette tilfælde WhatsApp”, siger Peter Høholt, der er vicepolitiinspektør i Afdeling for Økonomisk Kriminalitet i Københavns Politi.