Tunnelboremaskinen Inge har overstået første etape af tunnelbyggeriet på M4 Sydhavn. Der er nu nybygget tunnel fra Enghave Brygge til Sluseholmen. Det oplyser Metroselskabet i en pressemeddelse.

Som meget andet anlægsarbejde er metrobyggeriet på M4 Sydhavn også ramt af corona-krisen. Pt. er det kun den ene af de to tunnelboremaskiner, som er i drift, men den nåede til gengæld en vigtig milepæl i løbet af påskeferien. Tunnelboremaskinen Inge er nu fremme ved stationen Sluseholmen.

”Det er glædeligt, og en dejlig milepæl at nå, i en ellers udfordrende tid. Vi kører for nedsat kraft som følge af corona-krisen, men det er lykkedes os at holde produktionen i gang. De folk, som er på arbejde, de knokler virkelig for sagen, og det er betryggende, at vi er i stand til at opretholde noget fremdrift på projektet,” siger Mikkel Kjær Jensen, projektdirektør i Metroselskabet.

I løbet af marts og april har der været færre medarbejdere på byggepladserne, blandt andet fordi flere udenlandske medarbejdere valgte at returnere til deres hjemlande. For at skabe et trygt og sikkert arbejdsmiljø på byggepladserne har Metroselskabet sammen med entreprenøren indført ekstra foranstaltninger, så alle medarbejdere, der rejser til Danmark fra et andet land, skal have været i 14 dages karantæne i Danmark, før de må færdes på byggepladserne på metroprojektet i Sydhavnen.

Tunnelboremaskinen Inge ventes at fortsætte tunnelbyggeriet i løbet af en måneds tid, når hun tager hul på anden etape fra Sluseholmen til Mozarts Plads. Indtil da gennemgår maskinen almindeligt vedligeholdelsesarbejde, hvorunder Inge blandt andet får skiftet ”tænder”, så hun er klar til at gnave sig igennem mere af undergrunden i Sydhavn.

Fakta.
M4 Sydhavn ventes at åbne i 2024. Projektet omfatter i alt fem nye metrostationer fra Havneholmen (nær Fisketorvet) til Ny Ellebjerg. Hele M4 Sydhavn anlægges i tunnel, og ved åbningen kobles det på M4 Nordhavn, så linjen forbinder den sydlige- og nordlige del af København.

Tunnelboremaskinerne på M4 Sydhavn er de længste tunnelboremaskiner, som har været anvendt på noget metrobyggeri i København. Maskinerne er cirka 140 meter lange inkl. forsyningsvogne og vejer i alt cirka 600 ton.

De to tunnelboremaskiner Inge og Olivia er opkaldt efter to stærke, danske kvinder. Inge Lehmann geofysiker og opdagede jordens kerne for mere end 100 år siden. Olivia Nielsen var en fremtrædende figur i fagbevægelsen i 1800-tallet og har blandt andet fået en vej opkaldt efter sig i Sydhavn.
Tunnelboremaskinerne borer efter planen først mod syd fra Enghave Brygge til Sluseholmen via Mozarts Plads til Ny Ellebjerg. Herefter tages de op og fragtes retur til den sidste etape, hvor der bores fra Enghave Brygge og nordpå til Havneholmen og endelig det sidste stykke til afgreningskammeret, som forbinder M4 Sydhavn med M4 Nordhavn og M3 Cityringen.

Tunnelboremaskinerne skal i alt anlægge to tunneller af cirka 4,5 kilometers længde. Ifølge planen skal tunnelborearbejdet være afsluttet i første kvartal 2021.