BANEDANMARK HAR UDRULLET ET NYT DIGITALT SIGNALSYSTEM PÅ S-TOGSLINJEN TIL FARUM. Det skriver DBS i en pressemeddelelse.

Foto: Anne Beth Witte, Byportalerne.dk

Banedanmark har udrullet et nyt digitalt signalsystem på S-togslinjen til Farum. Det nye signalsystem skal give færre signalfejl og dermed flere tog til tiden. Efter en tre måneders indkøringsperiode er Farumbanen nu klar til at overgå til normal køreplan.

Med udrulningen på bl.a. Farum-banen har Banedanmark nu udrullet ca. 45 pct. af S-togsnettet i hovedstadsområdet med det nye digitale signalsystem. Og erfaringerne fra andre strækninger med det nye signalstem er gode. På de strækninger, hvor det nye signalsystem allerede er udrullet, er antallet af signalfejl blevet halveret med det nye signalsystem, hvilket har betydet flere tog til tiden.

”Vi er utroligt glade for, at det nye digitale signalsystem nu er taget i brug på endnu en strækning på S-banen. Det er en markant opgradering af banen og vil være med til at give passagererne en mere stabil togdrift med færre forsinkelser, der skyldes signalfejl. Derfor er der som passager god grund til at være glad for, at vi har skiftet de gamle analoge signaler ud med et nyt digitalt signalsystem,” siger Janus Steen Møller, direktør for Signalsystemer i Banedanmark.

Banedanmarks nye signalsystem erstatter de gamle analoge signalanlæg, der blev udviklet tilbage i 1960’erne. Der er derfor tale om et stort teknologisk løft af Farumbanen.

Selve udrulningen af signalsystemet på strækningen blev afsluttet i januar 2021. Der har efterfølgende være en tre måneders indkøringsperiode af det nye signalsystem på strækningen. Den er gået efter planen. Dermed er Farumbanen som planlagt klar til igen at køre efter den normale køreplan. I praksis betyder det, at Skovbrynet og Dyssegård stationer igen bliver betjent med 10-minutters drift i hverdagene.

Det forventes at hele S-banen vil være udrustet med Banedanmarks nye signalsystem i slutningen af 2022.

FAKTA: Om det nye signalsystem på S-banen

  • Det nye digitale signalsystem, Communication Based Train Control (CBTC), skal erstatte alle de gamle analoge signalanlæg langs skinnerne på S-banen.
  • Systemet er den nyeste generation af signalsystemer til bybaner, og tilsvarende systemer er allerede taget i drift i flere storbyer som f.eks. New York, London og Paris.
  • Med det nye system modtager togets computer signalerne.
  • Det betyder også, at der vil være langt mindre udstyr i og omkring sporene, end der er i dag, og det mindsker risikoen for signalfejl.
Del på sociale medier