Lidl tager alternative midler i brug for at hjælpe socialt udsatte i København i en corona-ramt påske

Normalt betyder påskehelligdagene, at nødhjælpsorganisationen Blå Kors kan hente overskudsmad fra Lidl til deres brugere i København. Men de ekstraordinære åbningsdage grundet corona denne påske betyder langt mindre overskudsmad. Derfor har Lidl i år besluttet at donere gavekort for 50.000 kr. til Blå Kors, så trængte familier i København alligevel kan få en pose madvarer til påskedagene.

Normalt har landets dagligvarebutikker lukket i påskedagene. For at sprede danskernes påskeindkøb i coronatiden har erhvervsministeriet valgt, at dagligvarekæderne kan holde åbent skærtorsdag og påskedag. I Lidl holder man derfor ekstraordinært de 126 butikker åbent de to dage.

Men selvom tiltaget bidrager til at sprede danskernes indkøb, så har det vist sig at få en utilsigtet konsekvens for nogle af de socialt udsatte familier, blandt andet i København. I Lidl har man de to seneste år doneret det overskudsmad, der naturligt kommer af mange lukkedage henover påsken til Blå Kors’ familienetværk, væresteder og bo- og behandlingstilbud til misbrugere, hjemløse og andre udsatte grupper.

I år vil der på grund af de ekstra åbningsdage ikke være overskudsmad til familierne.

”De ekstra åbningsdage giver rigtig god mening for at sprede danskernes indkøb, men det har også gjort, at vi har måttet tænke alternativt i forhold til vores påskedonation til Blå Kors og nogle af de allermest trængte familier i Danmark. Corona-krisen skal ikke ramme de svageste ekstra hårdt, og derfor har vi valgt at omlægge donationen af overskudsmad til gavekort til vores butikker på 50.000 kr.,” fortæller CSR-chef i Lidl Danmark, Lærke Skaksen.

De 50.000 kroner går til Blå Kors’ familienetværk Family & Friends i København samt familienetværk og bo- og behandlingstilbud i ni andre danske byer.

Hos familienetværket ’Family & Friends’ i København fortæller leder Tina Brask Andersen, at de handler påskelækkerier og god mad ind til over 20 familier, der er særligt udsatte i denne tid.

 ”Det er vi rigtig glade for. Det betyder rigtig meget at kunne give dem noget godt op til påske. Der er mange, som ringer og fortæller om, hvordan deres hverdag er påvirket af, at de skal være hjemme. De er maksimalt pressede.” slutter Tina Brask Andersen.

Alle ti lokale Blå Kors-tilbud vil handle ind, så der både er frugt og grønt, kød, pålæg, bake-off og forskellige tørvarer i posen. Dermed er der er god mulighed for at både familienetværk og beboerne på bo- og behandlingstilbuddene kan få lidt ekstra i påsken.

”Vi er glade for vores samarbejde med Lidl. Grundet corona-krisen kan vi desværre ikke holde fælles påskefrokost for alle vores brugere rundt omkring i Danmark, så poserne med mad bliver ekstra godt fyldt op i år. Vores familienetværk har kontakt med flere hundrede sårbare familier. Situationen er lidt anderledes på vores bo- og behandlingstilbud, men vi har fundet en god løsning, hvor maden bliver delt ud over flere dage”, siger generalsekretær i Blå Kors Danmark, Christian Bjerre.

Lidl og Blå Kors har samarbejdet om donationer af mad siden 2017. Et samarbejde der stadig glæder CSR-chef i Lidl Danmark, Lærke Skaksen:

”I Lidl er vi meget bevidste om vores sociale ansvar og om at mindske madspild. Vi står også sammen – hver for sig i denne svære tid, og det er fantastisk, at vi på få dage har kunnet strikke en løsning sammen, så Blå Kors alligevel kan få varer, der kan forsøde påsketiden en smule for de mange trængte familier”.

Fakta – Lidl bekæmper madspild:

  • Lidl og Blå Kors Danmark har samarbejdet om donationer af mad siden 2017.
  • I Lidls butikker er der fokus på madspild, hvilket betyder, at frugt og grønt, bake-off og kølevarer bliver prisreduceret før sidste salgsdato. Derudover sælges frugt og grønt til styk- eller kilopris.
  • Lidl er første discountkæde med et landsdækkende samarbejde med den populære app ”Too Good To Go”, der giver kunderne mulighed for at bekæmpe madspild og spare penge ved at bestille og afhente lykkeposer i Lidl, som indeholder mad, der er sorteret fra, men som er for godt til at blive smidt ud.
  • Lidl har i tråd med FN’s mål 12.3 om bæredygtig udvikling har sat et mål om at reducere sit madspild med 50 % inden 2030 sammenlignet med 2017.