Det nye cityvarehus ved Dybbølsbro har fået en flot modtagelse af københavnerne. Med knap 19.000 besøgende på åbningsdagen og næsten 70.000 besøgende de første syv dage, har åbningsugen overgået forventningerne. Samtidig har københavnerne sat tænderne i tusindvis af vegetariske måltider og mere end 100.000 kødkoller, mens populære poser topper listen over de mest solgte produkter efter uge 1.

Foto ABW

Der var budt op til fest ved Dybbølsbro onsdag d. 16. august, hvor det nye IKEA København slog dørene op efter mange års tilløb.

Københavnerne var inviteret med, og rigtig mange tog del i åbningsfesten, der bød på både musik og svenske kanelbullar til den lille sult. En optælling viser, at knap 19.000 mennesker trådte ind i det splinternye varehus på åbningsdagen, og den store interesse har varet ved med knap 70.000 besøgende den første uge.

Ifølge varehuschef John Kristian Sørensen har modtagelsen været overvældende.

– Vi er glade, stolte og overvældede over, hvor mange københavnere der har besøgt os den første uge. Alene på åbningsdagen fik vi besøg af ca. 2000 flere besøgende, end vi havde regnet med, og vi havde endda allerede sat os et meget ambitiøst besøgsmål. Prikket over i’et har selvfølgelig været at møde de mange glade kunder, som også har set frem til åbningen og nysgerrigt er gået på opdagelse i varehuset, siger John Kristian Sørensen.

Efter den første uge har knap hver 10. kunde bestilt deres varer online. Ifølge varehuschefen er det helt forventeligt.

– Cityvarehuset har ikke noget tag-selv-lager, som man kender det fra vores øvrige IKEA varehuse. I stedet har vi gjort det nemt at bestille alle varer online med lige netop den leveringsløsning, som passer den enkelte. På den måde bliver det nemt og bekvemt at handle hos os – særligt for de mange københavnere uden bil. Det afspejler sig i tallene for onlinesalg, som vi havde forventet, siger John Kristian Sørensen.

Populære poser og 100.000 kødboller
Det nye cityvarehus er både for dem, der vil handle møbler og boligtilbehør, de sultne og dem, der bare vil gå en tur i taghaven, hvor man kan nyde udsigten over byen.

I åbningsugen har rigtig mange nydt godt af varehusets bistro og restaurant. Over 25.000 kunder lagde vejen forbi restauranten, bistroen, det svenske madmarked eller caféen, og der blev langet mere end 100.000 kødboller, over 12.000 planteboller og over 7.000 grøntsagsboller over disken. Dermed er ca. hver femte bolle vegetarisk. Desuden blev der serveret 3.000 kopper kaffe, og omkring halvdelen af alle solgte pølser i bistroen var vegetariske. Det får IKEA København til at stryge ind på en top 3-placering i verden over bedst sælgende IKEA varehuse af de vegetariske veggie dogs.

– Vores ambition er, at cityvarehuset bliver et mødested i byen og kan tilbyde et velsmagende, prisvenligt alternativ til den øvrige madscene i København. Så uanset om man kommer for at hente inspiration til hjemmet, spise et måltid eller drikke en kop kaffe på taget i grønne omgivelser, er man velkommen, siger John Kristian Sørensen.

Blandt de handlende var det især praktiske produkter til madopbevaringer, der var i høj kurs. På en top tre finder man IKEA 365+ serien, der blandt andet består af opbevaringsbokse til mad samt ISTAD posen med genluk og den klassiske blå FRAKTA indkøbspose.