Andelen af kortbetalinger tog et gevaldigt dyk i juni, hvor salget af rejser samtidig buldrede frem. Det viser Dansk Erhvervs E-handelsanalyse, der også tager temperaturen på forbrugernes forventninger.

Foto ABW

På overfladen ligner E-handelsanalysen for juni de sidste mange måneder; Knap halvdelen (48%) af danskerne handlede online i juni i løbet af den seneste uge. Det er helt på linje med det foreløbige gennemsnit for 2022.

Dykker vi længere ned i analysen, så er der dog nogle markante ændringer, forklarer Simon Bjerremann, som er ansvarlig for E-handelsanalysen.

”Det mest iøjnefaldende er helt klart, at andelen af kortbetalinger er under 50 procent. Det er første gang nogensinde og dermed lidt af en milepæl.”

Helt præcist bliver 46 procent af betalingerne klaret med kort, hvilket er hele 14 procentpoint færre end i juni 2021. Omvendt vokser betalinger via apps med ni procentpoint i forhold til juni 2021 og snupper 35 procent af alle betalinger. PayPal er for første gang i lang tid helt oppe på 6%.

”Det er markante forskydninger, der understreger overgangen til langt mere handel via mobilen,” forklarer Simon Bjerremann og henviser til, at der i maj blev lavet flere handler på mobilen end på computeren:

”I juni snuppede computeren igen førstepladsen, men mister dog terræn i forhold til juni 2021, så forskydningen er reel, og det smitter også af på betalingsadfærden.”

Comeback til rejser
Salget af rejser har været hårdt ramt under coronakrisen, men i juni var der endelig godt nyt til branchen. Rejser snuppede nemlig 21 procent af det samlede forbrug:

”Det er første, gang siden corona lukkede Danmark ned, at Rejser er den klart største kategori ift. Forbrug, så der er ingen tvivl om, at salget lander på et tørt sted hos rejseselskaberne. Det er selvfølgelig højsæson, men forhåbentligt er det et signal om, at rejselysten er tilbage efter corona,” siger Simon Bjerremann.

Comebacket til rejser betyder omvendt, at de fysiske varer har en lavere andel i juni, hvor eksempelvis bolig & have kun når fem procent af handler og forbrug i juni mod otte procent af forbruget i juni 2021.

Forbrugerne sænker forventningerne
Forbrugertilliden for juni var på minus 24,8, hvilket er det laveste nogensinde, og det smitter tilsyneladende også en smule af på forbrugerens forventninger til deres fremtidige e-handel. Forventningerne er stadig positive, men sammenlignet med resten af 2022 er de faldende. 6 procent forventer, at de vil e-handle mere de kommende 12 måneder, end de har gjort de seneste 12. Det er under gennemsnittet på 8,1% netto positive, vi har set de seneste 12 måneder.

”Når vi tænker på den rekordlave forbrugertillid, så er det faktisk positivt, at forventningerne samlet set stadig er positive. Når det er sagt, så er der ingen tvivl om, at både forbrugere og virksomheder befinder sig et markant anderledes sted nu end tidligere,” forklarer Simon Bjerremann.