Ni gamle elever indstillede deres pædagog fra Vesterbro Ungdomsgård til Politikens pædagogpris 2022. Han skabte nemlig et unikt fællesskab med dem omkring spillet Dungeons & Dragons. Nu har han modtaget hovedprisen i kategorien skole-og fritidstilbud.

Pædagog Anders Bock fra Vesterbro Ungdomsgård modtager Politikens Pædagogpris 2022 i kategorien skole- og fritidstilbud. Billedet er fra forrige uge, hvor borgmester Jakob Næsager ønskede tillykke med nomineringen. Pressefoto

Rasmus, Aksel, Kevin, Sasan, Lelo, Salar, Frederik, Casper og Mark-Emil er alle i starten af 30´erne. Da de var teenagere, tilbragte de utallige dage efter skole i fritidsklubben Vesterbro Ungdomsgård. Her spillede de Dungeons & Dragons med deres pædagog Anders Bock, og de mange eftermiddage med det populære bord-rollespil har givet de unge mænd et fællesskab, der har holdt ved lige siden. Og det gav dem idéen til at indstille Anders til Politikens pædagogpris 2022.

For Anders Bock har bord-rollespillet Dungeons & Dragons alle årene været hans primære pædagogiske redskab. Han blev ansat som vikar på Vesterbro Ungdomsgård i 1999, og har gennem årene spillet med hundredvis af børn, fra bydelens skoler. Dungeons & Dragons kan nemlig noget helt særligt i sådan en børnegruppe, forklarer Anders Bock, der er meget beæret over at modtage hovedprisen i kategorien skole-og fritidstilbud.

-Børnene lærer enormt meget, når de sidder om spillet og skal indtage en rolle og sætte sig ind i den karaktér, som de er blevet tildelt i spillet. De finder veje til at løse missioner sammen, at tage hensyn til hinanden og forhandle konflikter på plads. Alle vil jo gene have spillet til ske på deres præmisser, men de lærer, at de er nødt til at samarbejde for at vinde og blive helte, forklarer Anders Bock.

Spillereglerne står på engelsk, så børnene bliver hurtigt gode til det, og kampene foregår med terninger, så der kommer gang i hovedregning og tabeller. Og så foregår det hele i en fantasy verden befolket af riddere og monstre, og børnene finder ud af, hvordan man staver til ”ringbrynje” og lærer om andre ting, der er knyttet til middelalderen – enevælde fx, og slaveri.

D&D – nu med zombie-virus
Gennem årene har Anders Bock jævnligt ladet spillet tage farve af verdenssituationen – fx tilføjede han under Covid19-pandemien en zombie-virus, der hærgede overalt – og han har løbende tilpasset spillets regler, så de understøtter hans pædagogiske mission.

– I min version af D&D får man fx ikke erfaringspoint for at slå hvad som helst ihjel eller for tilfældigt at finde guld og ædelstene. Jeg giver dem i stedet point for at hjælpe hinanden, klare missionerne i fællesskab, opfinde en løsning på et problem eller for at finde på noget sjovt, som får alle til at grine, fortæller Anders Bock, der stadig mødes om spillet med nogle af dem, der var børn i Vesterbro Ungdomsgård for 20 år siden. Blandt andet de unge mænd, som har indstillet Bock til prisen.

Personligt engagement og faglig refleksion
Netop det, at kunne bringe børn sammen og give dem varige fællesskaber er en af grundene til, at Anders Bock bliver hædret med hovedprisen, forklarer Gerd Christensen, som er medlem af det faglige panel bag Politiken Pædagogpris, og lektor i pædagogik ved Københavns Universitet.

-Han formår at integrere et meget stort personligt engagement og pædagogisk intuition med meget høj faglig refleksivitet i sit arbejde. Det er imponerende, hvordan Anders Bock får leg, dannelse og skolefaglig læring til at smelte sammen i bordrollespillet. Han er meget bevidst om, hvad han gerne vil have ud af legen, uden at de involverede børn og unge fornemmer det. For læringen og dannelse er ikke noget, der bliver trukket ned over hovedet på spillets deltagere. Det sker gennem leg og noget, de synes er sjovt. Samtidig bliver de unge gode til at agere i det sociale rum, tør være uenige og tage konflikter, og dermed får de virkelig tilegnet sig nogle sociale kompetencer, siger hun.

Fakta

Vesterbro Ungdomsgård

Fritidscenter og Ungeværk for både folkeskoler og privatskoler på Vesterbro

For 4.- til 7.- klasse er der eftermiddagsaktiviteter

For elever i 8.-klasse til 18 år er der café, bordtennis, e-sport, musik, aftenklub, kurser, rejser mm.

Kilde.