I en folkeskoleklasse gemmer der sig mange talenter. Talenter, som ikke kun blomstrer i dansklektionerne. For at få de praktiske evner i spil, tilbyder Københavns Kommune forløb, der skal bidrage til refleksion over elevernes fremtidige uddannelsesvalg.
Tobias Kristensen og Vidar Wolfberg plejer normalt at tilbringe torsdag formiddag i 8. klasse på henholdsvis Christianshavns Skole og Ålholm Skole. Men i dag er klasselokalet byttet ud med et træværksted, hvor de med boremaskine og sav i hænderne bygger en bænk i træ.
– Min lærer havde set, hvor god jeg var til valgfag i træværkstedet på min skole. Så hun spurgte, om jeg kunne tænke mig at komme på det her forløb. Og det ville jeg vildt gerne, siger 14-årige Vidar Wolfberg.
Seks torsdage i træk skal eleverne have undervisning i værkstedet hos Log Ladies på Nørrebro.
– Det er godt bare at bygge i træ og lave noget, jeg rigtig godt kan lide, og som ikke bare er normal skole, siger Vidar Wolfberg.
Mange forløb at vælge i mellem
Det er ikke kun i træværkstedet, eleverne kan få undervisning. Listen af talentforløb er lang og indeholder blandt andet madlavning, design, klima, programmering, filmproduktion samt salg og service (Find den fulde liste her).
Alle elever i udskolingen kan deltage i forløbene. Det eneste krav er, at eleven har mod på at prøve sig selv af ved at arbejde og lære noget praktiskfagligt og bruge sine hænder. Alligevel var Tobias Kristensen lidt nervøs, da han skulle begynde på forløbet.
– Jeg troede ikke, jeg ville klare mig så godt. Men da jeg kastede mig ud i det, føltes det lige så nemt som at smøre en mad, siger han.
En varieret skoleuge
Omtrent 200 elever har deltaget i forløbene i de to år, de er blevet udbudt. Og tilbagemeldingerne er gode, fortæller Jens Paulsen, der er specialkonsulent i Københavns Kommune og står for at koordinere de praktiskfaglige forløb.
– Talentforløbene kan give eleverne en anderledes praktisk undervisning og en varieret skoleuge, som kan give dem endnu mere motivation til at deltage i resten af skolens undervisning, siger Jens Paulsen.
Målet med forløbene er at udvikle elevernes kendskab til praktiskfaglige og virkelighedsnære udfordringer, der kan bidrage til deres refleksion over uddannelsesvalg efter folkeskolen.
Fakta om de praksisfaglige talentforløb
- Københavns kommune definerer talent som, når elever er blandt de 25% dygtigste elever i deres klasse inden for det givne fagområde, har høje faglige ambitioner og har motivation for at blive så dygtige, som de kan.
- Skolen udvælger de elever, de vurderer, er motiverede og eventuelt allerede har talent inden for fagområdet.
- Der kan tilmeldes op til 5 elever til hvert forløb fra hver skole.