Københavns Kommune opfordrer københavnerne til at støtte erhvervsdrivende, der lider hårdt under coronakrisen. Kun en masse kunder kan bevare det mangfoldige erhvervsliv, siger beskæftigelsesborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard (V) Således lyder det i pressemeddelsen fra Via Ritzau.
Kære københavnere. Gå ud og brug penge hos de erhvervsdrivende, så vi sammen kan få gang i hjulene igen. Sådan lyder opfordringen i en ny kampagne fra Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen i Københavns Kommune, der skal få københavnerne til lommerne i genåbningen af samfundet.
Opfordringen lyder på at bruge penge på alt fra restaurantbesøg og frisøren til håndværkere og gavekort til kulturelle oplevelser for at støtte butikker, caféer og andre erhvervsdrivende.
“På grund af coronakrisen kæmper mange virksomheder lige nu for at overleve, selv om de er åbne igen. Og det, som kan redde dem, er kunder i butikken. Så som københavner kan du gøre en forskel, når du tager ud og spiser, handler i butikkerne eller bestiller en håndværker. Du kan dermed være med til at redde en masse arbejdspladser,” siger Københavns beskæftigelses- og integrationsborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard (V).
På besøg hos virksomheder.
Kampagnen kommer til at køre med 145 plakater rundt om i byen og på de sociale medier under hashtagget #kbhhandler. “Hvis man bor i Valby, sætter man pris på det liv, der er på Valby Langgade og bor man på Østerbro, nyder man godt af, at Nordre Frihavnsgade er en hyggelig gade med masser af spisesteder og specialbutikker. Men sjældent har en krise ramt så pludseligt og hårdt som coronakrisen har, og derfor er det vigtigt, at vi gør, hvad vi kan for at bevare et mangfoldigt erhvervsliv,” siger Cecilia Lonning-Skovgaard.
Hun har under coronakrisen været på besøg hos en række virksomheder.
“Situationen er selvfølgelig forskellig fra virksomhed til virksomhed, men fælles for dem alle var, at de er bekymrede for fremtiden efter en genåbning. De har brug for, at kunderne har tillid til dem og handler hos dem, hvis de skal kunne overleve på lang sigt – og det håber jeg, at vores kampagne kan være med til fremme,” siger beskæftigelses- og integrationsborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard.
Siden Danmark lukkede ned, har over 8000 københavnere meldt sig ledige.