OPDATERING: Coca-Cola følger Sundhedsstyrelsens retningslinjer og butikken vil derfor ikke vil holde åben de næste uger. Coca-Cola opfordrer ikke til, at man møder op i butikken. De giver besked, når de er klar til besøgende. 

Alternativ butik på Vesterbro sætter fokus på unges trivsel. 

En ny analyse har taget pulsen på, hvor gode unge er til at sige fra og tage beslutninger, der imødekommer deres egne behov. Resultaterne tegner et billede af en generation, som kæmper med forventningspres og frygten for at vælge forkert. Det har fået Coca-Cola til at åbne en konceptbutik på Fisketorvet i København, der med aktiviteter og foredrag sætter fokus på unges trivsel. Det oplyses i en pressemeddelse til Dit Vesterbro.

Hovedpine, søvnproblemer, hjertebanken og koncentrationsbesvær. Ifølge trivselsmålinger føler flere og flere unge sig stressede og pressede.
En ny undersøgelse foretaget af YouGov for Coca-Cola peger på, at det er være svært for unge at sige fra. Hver tredje person mellem 20-29 år siger sjældent ”nej” til andre for at tage hensyn til sig selv. 8 ud af 10 oplever, ”det er svært” at sige nej til andre. Den primære årsag er, at de ikke vil skuffe andre, siger 63 pct.

Ifølge undersøgelsen oplever knap hver anden ung at få det bedre, hvis de deler deres tanker og følelser omkring en stresset hverdag med andre. Tre ud af fire svarer samtidig, at de ofte hører andres mening, før de beslutter sig for noget.

De forhold stiller Coca-Cola skarpt på med en ny konceptbutik, der opfordrer unge til at stoppe op, være i nuet og tage stilling til, hvad der er vigtigst for dem, når de vælger. Den alternative butik, der har åben en måned frem, tilbyder indhold i form af beroligende sanse-aktiviteter og foredrag, der blandt andet handler om, hvordan unge bliver bedre til at træffe valg i henhold til deres egne behov og ønsker.

Unge tager ansvar for ”projekt livsplan”
Det er der tilsyneladende god brug for. Ifølge YouGov-undersøgelsen svarer 7 ud af 10, at de er bange for ”at vælge forkert”, og det er ikke overraskende for Laila Lagermann, som er psykolog og en af de foredragsholdere, der taler i koncept-butikken: ”Mange unge har taget samfundets tendens til nytteorientering til sig og føler, der skal være en idé med alt, hvad de gør. Alle de valg, du træffer, skal passe ind i en større ’livsplan’. Samtidig lægger adgangskrav til fx uddannelse et stort pres på de unge, ” siger Laila Lagermann og understreger: ”Det snorlige forløb, som er det samfundsmæssige ideal, findes sjældent – mange voksne har siksakket sig frem til det sted, de er i dag, og det er vigtigt, at vi får italesat det for de unge – at dét er mere reglen end undtagelsen.”

I den nye butik vil man blandt andet kunne høre Laila Lagermann fortælle om, hvordan man skruer ned for omverdenens forventninger og undgår stress. Derudover vil der være en række foredrag med eksperter – b.la en speciallæge, psykolog, naturterapeut og en iværksætter. Temaerne omhandler alt fra onlineafhængighed til, hvordan man kan få gode vaner og hermed et bedre helbred.

Tal om det, der er svært.
Initiativet er en del af en større kampagne, Decide what matters, som sætter fokus på nogle af de problematikker, som mange unge står over for i dag. Hos Coca-Cola Danmark anser man det som vigtigt at omfavne de udfordringer, som flere unge oplever: ”Vi håber, at vi med vores analyse og den nye butik kan være med til at samle de unge om en positiv oplevelse. Fællesskaber er stærke, og vi skal aktivt arbejde for at være en del af dem, men det skal også være okay at stå af og tage en pause til fordel for sig selv,” siger Philip Wedgwood, der er brandmanager i Coca-Cola Danmark.

Program og foredragsholdere kan ses her: https://www.cocacola.dk/da/cclt/